Een toekomstgeletterde samenleving is innovatiever en samenhangender, omdat ze gemakkelijker tot consensus komt in het toewerken naar betere toekomsten.
Om een ecologisch en sociaal duurzame wereld te creëren, moeten we in staat zijn om ons aan te passen aan veranderingen en om radicale veranderingen te creëren. Dit kan enkel slagen met gedeelde inspanningen, die voortkomen uit collectieve processen waarmee alternatieve toekomsten worden verbeeld, bedacht, besproken en aangepast. Pas dan kan er worden overgegaan tot actie. Uit deze acties ontstaan er dan weer nieuwe mogelijkheden, en ze genereren ze nieuwe onzekerheden, waardoor het proces van “futuring” en handelen als een soort continue lus werkt.
Wij mensen anticiperen voortdurend. De volgende generaties zullen het meer dan ooit nodig hebben om hun anticipatieprocessen beter te begrijpen en om te leren hoe ze de toekomst kunnen gebruiken om door hun wereld te navigeren.
Deze publicatie is een inleiding in Futures Literacy en de verschillende manieren waarop je het kunt gebruiken, met speciale aandacht voor de impact voor jongeren.