De stad heruitvinden Toekomsten voorstellen Toekomstverhalen voor iedereen Brussel voor iedereen De toekomst begint vandaag De stad heruitvinden Toekomsten voorstellen Toekomstverhalen voor iedereen Brussel voor iedereen De toekomst begint vandaag

Goede verbinding en volle batterij: Hoe zullen jonge Brusselaars en Bratislaviërs zich binden in 2035?

  • ##Vraag3 #JeugdIn2035 #2021

Bratislava: Hey Brussel, goed je te zien. Hoe gaat het met je?

Brussel: Hoi Bratislava! Ik ben een beetje moe van de online gesprekken, moet ik zeggen. Door al het telewerken van het afgelopen anderhalf jaar, heb ik een serieuze Zoom overdosis gehad. 

Bratislava: Ja, ik ben blij dat we terugkeren naar het offline leven. Terrassen en bars zijn weer open, iedereen is terug van vakantie, het werkritme zit er weer in, en jongeren gaan naar school. Slowakije is een van de EU-landen waar de scholen het langst gesloten waren tijdens de eerste en tweede golf van Covid-19. Iedereen is dus blij dat ze terug naar de schoolbanken kunnen.

Brussel: Dat is inderdaad een van de positieve gevolgen van wat we hebben meegemaakt. Naar school gaan is opgewaardeerd, zowel door de ouders als door de jongeren zelf. Maar er zijn ook heel wat uitdagingen bijgekomen, wat jonge mensen betreft. Ik ben blij dat we aan elkaar zijn gekoppeld om samen rond de toekomst van jongeren te werken. 

Bratislava: Ik ook. Bratislava, Brussel, er zijn voordelen van naast elkaar te staan in de alfabetische lijst van hoofdsteden van Europa. Dus het idee van het project is dat we onderzoek doen rond ‘jonge mensen in het jaar 2035’ met als doel de positie van jongeren in onze samenlevingen te versterken? 

Brussel: Klopt. En daarna maken we de inzichten tastbaar door ze in toekomstverhalen te gieten, zoals de radioshow van de toekomst van BrusselAVenir die hier vorig jaar plaatsvond. Zo’n verhalen kunnen ons, steden, helpen om vandaag betere beslissingen te nemen. 

Bratislava: Cool. En door dit met de jeugd van vandaag te doen, helpen we hen om hun potentieel te ontdekken en betrekken we hen meteen bij het vormgeven van onze steden. 

Brussel: Voilà. Door hun cruciale rol in steden hebben we hen voor ons project Future Fertilisers van onze stad genoemd, toch? 

Bratislava: Inderdaad. Zij zijn niet alleen de ondernemers, leraren, politici en gezinshoofden van morgen. Zij hebben ook nu al een frisse kijk op hoe het anders kan. Als Future Fertilisers planten en bemesten zij de jeugd van de toekomst.  

Brussel: En er zijn veel jongeren in onze steden. Ik ben sinds de jaren zeventig aan het verjongen. Ik ben het jongste gewest van België en de jongste hoofdstad van de EU. Een derde van mijn bevolking is jonger dan 25. Dus ja, laten we ons eens in deze groep verdiepen. Help me eens, Bratislava, hoe definiëren we jongeren in dit project?

Bratislava: Jeugd is de tijd waarin kinderen stap voor stap autonoom worden van hun ouders. Het is de periode waarin ze hun ideeën ontwikkelen over wie ze zijn. Dit gebeurt via relaties met anderen. De Europese Unie definieert jongeren als zij tussen 13 en 30 jaar oud, en deze leeftijdscategorie gebruiken we voor het project. 

Brussel: Eerlijk gezegd zijn we allebei meer dan 1000 jaar oud. Ik zit niet op TikTok en investeer niet in crypto’s. De jeugd bijhouden is altijd al een uitdaging geweest, en de snelle technologische ontwikkelingen maken het er niet makkelijker op. De jongeren van nu, Generatie Z, (geboren tussen 1996 en 2010) is een moeilijk te definiëren groep, een nog moeilijkere groep om te volgen en de moeilijkste groep om je voor te stellen in de toekomst. 

Bratislava: Maar wacht, in 2035 zal generatie Z 25 tot 40 jaar oud zijn, dat is toch geen jeugd meer? 

Brussel: Correct. De jeugd van 2035 zal grotendeels Generatie Alpha zijn, degenen die geboren zijn tussen 2011 en 2025. Zij zullen in 2035 10 tot 24 jaar oud zijn. 

Bratislava: Dus we bestuderen de toekomst van een leeftijdsgroep waarvan sommigen nog niet geboren zijn. Gaan we orakels en astrologen raadplegen?

Brussel: Haha, niet echt. Er is heel wat informatie beschikbaar die ons kan helpen om ons een beeld te vormen van hoe ze mogelijk zouden kunnen evolueren. De tijd waarin een generatie opgroeit en hun materiële realiteit zijn zeer vormend. De Stille Generatie bijvoorbeeld maakte de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog mee en luisterde naar de radio. De babyboomers werden volwassen in de naoorlogse economische voorspoed en groeiden op met het idee dat alles beter zou worden, en het nieuws bereikte hen via de televisie. 

Bratislava: Ik snap het. En Generatie X werd gevormd door moeilijke economische omstandigheden, de koude oorlog en het einde van de seksuele vrijheid toen HIV opkwam. Zij zijn de MTV-generatie en hadden videocassetterecorders en walkmans. 

Brussel: En dan hebben we Generatie Y. Zij zijn opgegroeid met mondiale vraagstukken rond bijvoorbeeld terrorisme. De opkomst van het internet en de sociale media hebben een grote impact op hun jonge leven gehad.

Bratislava: Dus door trends en technologische ontwikkelingen te bestuderen die de mogelijke werelden van 2035 zullen beïnvloeden, kunnen we een idee krijgen van hoe deze leeftijdsgroep zou kunnen gaan zijn. En daarnaast kunnen we bestuderen hoe ze als kinderen zijn. 

Brussel: En we kunnen kijken naar hun ouders, de generatie door wie ze worden opgevoed.

Bratislava: De meeste leden van Gen Z zijn kinderen van de meer pragmatische Generatie X, en de meeste leden van Generatie Alpha zijn kinderen van de dromerige Generatie Y.  

Brussel: Inderdaad. Dus de jongeren van vandaag, en de jongeren van 2035, wat weten we over hen?

Bratislava: Gen Z groeit op in een snelle wereld, met wereldwijde crises zoals de financiële crisis, de klimaatverandering en de crisis van de democratie – denk: de Arabische Lente. Ze groeien op met internet altijd en overal toegankelijk via verschillende apparaten, en zijn voortdurend blootgesteld aan informatie. Sociale media-influencers zijn hun helden, zoals de YouTuber PewDiePie of GoGo in Slowakije.

Brussel: En in Generatie Alpha groeit men op met nog meer chaos, complexiteit en tegenstrijdigheid?

Bratislava: Inderdaad. Terwijl ze spelen met bots en vooral tot alles wat een scherm heeft aangetrokken zijn. Ik ben benieuwd wat de impact zal zijn. 

Brussel: Hun betovergrootouders in Europa groeiden op terwijl onschuldige vrouwen en mannen op de brandstapel brandden. Ik ben er zeker van dat de kinderen smartphones en tablets zullen overleven, denk je niet? 

Bratislava: Goed punt. Ik maak me ook geen zorgen. 

Brussel: Van generatie Alpha wordt gezegd dat het de best opgeleide generatie in de geschiedenis wordt en de meest tech-savvy. Zij zullen moeten uitzoeken hoe ze met zowel de kansen als de uitdagingen van de technologie moeten omgaan. 

Bratislava: Veel van hun sociale interactie zal via sociale media verlopen. Hun vrienden kunnen robots zijn, ze zullen misschien nanotechnologie in hun lichaam hebben die hun gezondheid monitort, of apparaten om gedachten te lezen, of implantaten met weet-ik-wat voor functies. Maar zullen ze nog in staat zijn om te schrijven of een auto te besturen?  

Brussel: Of met een vreemde te praten zonder masker?

Bratislava: Heb je gehoord dat ze overwegen om de naam van Generatie Alpha te veranderen in Generatie C, verwijzend naar COVID? 

Brussel: Haha, nee, nog niet. Het benoemen van en spelen met generatiestereoptypen lijkt een hobby van sommige mensen. Je bent je er wel van bewust dat generatiedenken zijn voor- en nadelen heeft, toch?

Bratislava: Zeker. Er zijn evenveel verschillen als gelijkenissen als je verschillende generaties vergelijkt. Het is een drastische veralgemening. 

Brussel: En deze veralgemening lijkt bij elke generatie moeilijker te gaan. Neem Generatie Z. Zij groeien op met het internet en niemand weet wat ze daar eigenlijk doen heelder dagen. Zodra ze hun Disney-filmobsessie achter zich hebben gelaten, beginnen ze een YouTube-kanaal waarop ze hun vaardigheden op vlak van nagels tatoeëren delen. Daarna raken ze verslaafd aan Fortnite en Dinosaur Metal, waarna ze boeddhist worden en in memes beginnen te communiceren. 

Bratislava: Je hebt gelijk. Door hun creatieve en vrije identiteitsvorming is er binnen één generatie meer diversiteit dan ooit. 

Brussel: Ik ben bovendien de meest kosmopolitische stad van Europa en de tweede van de wereld met meer dan 180 nationaliteiten en meer dan 108 verschillende gesproken talen. Naast de zeer diverse etnische en culturele achtergronden zijn ook de verschillen tussen jongeren uit verschillende wijken groot. 

Bratislava: In tegenstelling tot Brussel ben ik nog niet zo divers. Wij hebben kleine groepen internationale studenten en enkele etnische groepen, maar die zijn allemaal goed geïntegreerd. We kunnen wel spreken van een groeiende diversiteit in meningen, waarden en denkwijzen. Door mijn openheid trek ik bijvoorbeeld mensen uit de LGBTQIA+ gemeenschap aan, omdat zij zich hier meer geaccepteerd voelen dan op het platteland. 

Brussel: Voor mij maakt de diversiteit het moeilijk om jonge mensen te begrijpen, te bereiken en te betrekken. Ze zijn erg verbonden met hun leeftijdsgenoten, hun buurt en hun etnische afkomst, maar hun band met de rest van de stad is nogal zwak. ¼ van de jongeren is werkloos en voelt zich niet verbonden met de politiek en hun stad. Velen voelen zich aan de ene kant buitengesloten en aan de andere kant gestigmatiseerd door de media en de politie. Een gevoelig maar zeer actueel onderwerp. 

Bratislava: Ook in Slowakije is er een gebrek aan vertrouwen in politici en instellingen. 80% van de jonge Slowaken vindt dat hun stem niet wordt gehoord. Als gevolg daarvan zien we de aanhang van extreem rechts groeien en een toename van samenzweringstheorieën. Hoewel veel jongeren mijn huidige burgemeester Matúš Vallo bewonderen, gaan ze niet stemmen en zijn ze moeilijk te engageren voor publiek aangelegenheden. Het systeem slaagt er niet in jongeren op de toekomst voor te bereiden en daar zijn ze niet blij mee. 

Brussel: Dus, als er één onderwerp is met betrekking tot de jeugd in het jaar 2035 dat we zouden moeten onderzoeken volgens jou… wat zou dat dan zijn, Bratislava?

Bratislava: Net als u hebben we veel onderzoek gedaan, met deskundigen gesproken en meer dan 277 vragen van burgers verzameld. Een terugkerend en zeer actueel thema blijkt de geestelijke gezondheid van onze jongeren te zijn. Die wordt beïnvloed door de pandemie maar ook door de toenemende rol van technologie in hun leven. 

Brussel: Interessant… Vertel me meer.

Bratislava: Adolescentie is een cruciale periode voor het ontwikkelen van sociale en emotionele gewoonten die belangrijk zijn voor het geestelijk welzijn. Er is een toename van psychische problemen, er verschijnen nieuwe vormen zoals orthorexia, bigorexia en klimaatangst, en de meeste gevallen blijven ondergediagnosticeerd en onderbehandeld. In 2020 verleende IPčko (een Slowaakse hulplijn) 52 682 keer hulp aan mensen die zich niet goed voelden. Door de enorme werkdruk werden in datzelfde jaar 60 147 verzoeken om hulp niet beantwoord.

Brussel: We hebben hier met een vergelijkbare situatie te maken. Al voor de pandemie voelden veel jongeren zich niet goed. Gen Y wordt vaak de “opgebrande generatie” genoemd en vertoont tekenen van veel stress en frustratie op het werk. Momenteel krijgen ook Gen Zers, die nog studeren, last van burnout, depressie en frustraties ov hun persoonlijke leven. Een indicator zijn de zelfmoordcijfers. In België is zelfmoord de meest voorkomende doodsoorzaak voor jongeren tussen 15 en 24 jaar. Uit recent onderzoek is gebleken dat tijdens de COVID-19 crisis 1 op de 4 jongeren tussen 18 en 29 jaar zelfmoord heeft overwogen. 

Bratislava: Dit zijn verontrustende cijfers. De tijd waarin ze opgroeien is niet gemakkelijk. Ze hebben veel opties en zijn verantwoordelijk voor hun eigen succes. Iedereen met toegang tot internet kan het tegenwoordig maken, toch? Maar de paden naar succes zijn wazig, en vaak weten hun ouders ook niet hoe ze hen moeten begeleiden. 

Brussel: Inderdaad. Alles is mogelijk en ze kunnen zijn wie ze zijn, ze hebben veel vrijheid. Aan de andere kant lijden ze ook onder het gebrek aan grenzen en zekerheden. En ze weten niet wie ze kunnen vertrouwen en wat echt is.

Bratislava: Maar zolang ze een goede internetverbinding en een volle batterij hebben, komen ze daar wel achter op sociale media, niet?

Brussel: Sociale netwerken zijn de plaats waar ze in contact zijn met hun leeftijdsgenoten en leidraden vinden voor het leven – recepten om cool te zijn, beter te presteren of hun haar te kleuren. Maar in hoeverre deze platforms een gezonde plek zijn om rond te hangen, valt te betwijfelen. 

Bratislava: U hebt de ‘Social Dilemma‘ ook gezien? 

Brussel: Correct. Het hele debat over de manier waarop techbedrijven onze aandacht manipuleren, is hot en happening. Maar tot nu toe hebben enkel de werknemers van de techbedrijven en hun kinderen de sociale media verlaten.

Bratislava: En het is via deze kanalen dat jongeren gebombardeerd worden met informatie over de angstaanjagende staat van de wereld. Denk aan politiek, mensenrechten, klimaat, … 

Brussel: … pandemieën? 

Bratislava: Inderdaad. Dat brengt ons bij de impact van de pandemie op de mentale gezondheid. Het plannen van de toekomst werd ineens onmogelijk. Jonge mensen zaten in lockdown bij hun ouders, die in sommige gevallen zeer controlerend of helemaal niet geïnteresseerd zijn, sommigen zelfs agressief. Dat leidde in bepaalde gevallen tot tragische omstandigheden. Het sociale leven verschoof van gedeeltelijk offline/online naar enkel online. Niet meer met je vrienden kunnen rondhangen is dramatisch in deze levensfase. Gen Z heeft dit alles heel bewust ervaren, maar ook voor Gen Alpha zal er een impact zijn. 

Brussel: Van de verschillende oorzaken van geestelijke gezondheidsproblemen, werd het belang van gezonde relaties een zeer opvallende tijdens de Covid 19 pandemie. De Mental Health Foundation definieert relaties als “de manier waarop twee of meer mensen met elkaar verbonden zijn, of hun staat van verbondenheid”. Recente studies uit Ierland en de VS hebben aangetoond dat negatieve sociale interacties en relaties het risico op depressie, angst en zelfmoordgedachten vergroten, terwijl positieve interacties het risico op deze problemen verkleinen.

Bratislava: Dus laten we gezonde relaties als focus nemen voor onze verkenning van de jeugd in 2035?

Brussel: Goed idee! De toekomst brengt wellicht een toenemende digitalisering van ons (sociale) leven, een grotere rol voor bots zoals ‘Her‘, meer relaties gespreid over de hele wereld, en nog veel meer. Daarom gaan we samen met onze burgers verkennen wat het zou kunnen betekenen om in 2035 gezonde relaties te hebben. En hoe steden van de toekomst de vorming van gezonde relaties voor jonge mensen kunnen ondersteunen.

Bratislava: Dus onze onderzoeksvraag is: ‘goede verbinding en volle batterij: hoe zullen jonge Brusselaars en Bratislaviërs zich binden in 2035?’

Brussel: Voilà. En dat zullen we uitzoeken samen met zoveel mogelijk burgers.

Bratislava: Dit is dus een oproep aan alle lezers: zin om mee te doen aan dit avontuur? Laat het ons dan weten! 

Brussel: Locaties – culturele centra of jeugdhuizen bijvoorbeeld – kunnen onze bijeenkomsten en labs hosten en wij kunnen hen toekomstactiviteiten aanbieden. We zijn op zoek naar scholen, onderzoeksbureaus, studenten die graag onderzoek doen naar jongeren, mentale gezondheid, technologie of naar de toekomst, en die willen experimenteren met nieuwe methodes en manieren om onderzoek te verspreiden. We zouden graag samenwerken met mediamakers die content willen co-creëren over de toekomst van jongeren. En creatieven en makers van allerlei pluimage worden uitgenodigd om mee het uiteindelijke toekomstverhaal te maken. 

Bratislava: In principe vinden we voor iedereen die wil een rol. En we beloven dat het leuk wordt!

Brussel: Zowiezo!

Brussel: Hou je goed daar! We spreken elkaar snel weer!

Bratislava: Dat doen we! Ciao, Brussel!

« Back to exploration